pigmentvlekken

Pigmentvlekken verwijderen door middel van laseren

Pigmentvlekken kunnen je behoorlijk storen, vooral als ze op je gezicht en handen zitten. Je ergert je eraan en je bent je er steeds van bewust. Gelukkig is er een veilige en effectieve manier om pigmentvlekken te verwijderen of te vervagen: de Q-switch laser. Dit apparaat geeft snelle lichtimpulsen op de pigmentvlek, die maar een fractie van een seconde duren en een hoge energie hebben. Door die impulsen breekt het pigment in minuscule deeltjes, die door het lichaam zelf worden afgevoerd. De pigmentvlek zal hierdoor vervagen of zelfs helemaal verdwijnen.

Hoe gaat een Q-switch laser behandeling precies in zijn werk?

Bij een Q-Switched laser behandeling worden de snelle lichtimpulsen via de laser in de pigmentvlek gebracht. Dit is niet echt pijnlijk en kan aanvoelen alsof er een elastiekje tegen je huid geschoten wordt. De huid wordt tijdens de behandeling steeds gekoeld om deze gevoeligheid te verminderen. Na de behandeling duurt het 10 tot 20 dagen voor de huid weer helemaal hersteld is. Meestal zijn er meerdere behandelingen nodig om de pigmentvlek zoveel mogelijk te vervagen of te verwijderen. De huidtherapeut kan je daar persoonlijk advies over geven.

Is een Q-switch laser behandeling veilig?

Ja, een behandeling met Q-Switched laser is 100% veilig. Het behandelgebied is zo klein dat de omliggende huid niet wordt geraakt. Daardoor is de kans op bijwerkingen of complicaties minimaal. Tijdens en vlak na de behandeling is de behandelde huid wit. Die witte kleur verdwijnt na ongeveer een kwartier. Na de behandeling raakt de behandelde plek rood en gezwollen en kunnen er korstjes of blaartjes ontstaan. Dit is normaal. Als de huid pijnlijk aanvoelt of gloeit, kunnen coolpacks verlichting helpen dat te verminderen. Na enkele weken is de huid weer helemaal hersteld en worden de eerste resultaten van de behandeling al zichtbaar.