Vitiligo

Vitiligo is een huidaandoening die bij ongeveer 2% van de Nederlanders voorkomt. Door het verlies van pigment ontstaan grillige vlekken op de huid of in het haar die melkwit van kleur zijn. Het verloop van deze huidaandoening is onvoorspelbaar en kan dus tot veel onzekerheid leiden. Bij sommige mensen zit Vitiligo alleen op bepaalde plekken, en bij anderen zitten de vlekken verspreid over het hele lichaam.

Vitiligo niet besmettelijk

Vitiligo ontstaat in de helft van alle gevallen voordat je 20 bent. Hoewel de huidaandoening deels erfelijk is spelen factoren zoals bijvoorbeeld stress ook een rol. In de wetenschap is het nog niet duidelijk hoe het kan dat de huid pigmentcellen verliest. Er bestaan verschillende theorieën. Er wordt gedacht aan een auto-immuunziekte of een erfelijkheidsgen. Vitiligo is niet besmettelijk of gevaarlijk, maar kan je sociaal behoorlijk belemmeren.

Onzeker verloop door Vitiligo

De plekken die door vitiligo zijn aangedaan hebben vaak verschillende vormen. Ook in afmeting kunnen ze behoorlijk verschillen. Zeker als de huidaandoening erg in het zicht springt kun je er veel last van ondervinden. Ook het onzekere verloop is onprettig, patiënten met vitiligo weten nooit zeker of de plekken zullen verergeren of waar ze verschijnen. Bij AJ Skin Clinic staan onze huidtherapeuten graag met advies voor je klaar om je te helpen met deze onzekerheid.

Door Vitiligo behandeling,  minder schaamte

Hoewel vitiligo niet zal verdwijnen zijn er gelukkig wel behandelmethodes die kunnen helpen. Zo kunnen we er bij AJ Skin Clinic voor zorgen dat het verlies van pigmentatie niet verder verergert. Ook kunnen we de aangedane plekken minder laten opvallen. Camouflagetherapie is daar een goed voorbeeld van. Met hulp van onze deskundige huidtherapeuten kun je zorgen dat de schaamte minder wordt. Zo kun je weer doen wat je leuk vindt zonder je belemmerd te voelen door vitiligo.