Postinflammatoire hyperpigmentatie

Wanneer je na een ontsteking van de huid bruine vlekjes ziet ontstaan is er sprake van postinflammatoire hyperpigmentatie. Na een beschadiging van de huid, zeker als deze donker van kleur is, kan er een teveel aan pigment worden aangemaakt. Het kan ontstaan na acne, eczeem, maar ook na bijvoorbeeld een beet van een insect. Hoewel de vlekken pijnloos zijn en niet jeuken, zijn ze donker van kleur. Omdat ze dus sterk opvallen kunnen ze als storend worden ervaren.

Beschadiging postinflammatoire hyperpigmentatie

Op alle huidlagen kan postinflammatoire hyperpigmentatie ontstaan na genezing van een wondje. Hoe dieper de vlek zit, hoe grijzer de kleur. Er zijn factoren bekend die de vlekken kunnen verergeren. Een nieuwe ontsteking of een blootstelling aan zonlicht bijvoorbeeld. In veel gevallen worden de vlekken binnen een jaar minder zichtbaar, maar soms zijn ze ook blijvend. Een behandeling kan dan zeer gewenst zijn.

Voorkom verergering postinflammatoire hyperpigmentatie

Kleurverschillen op de huid kunnen behoorlijk ontsierend zijn. Wil je beter in je vel zitten en je huid weer laten stralen? Bij AJ Skin Clinic kunnen onze huidtherapeuten je van advies op maat voorzien. We kunnen je bijvoorbeeld helpen om acne te behandelen, zodat dit niet tot huidontstekingen zal leiden. In het geval van postinflammatoire hyperpigmentatie is het vooral belangrijk direct zonlicht te vermijden. Bescherm je huid dus goed als je de zon ingaat, om zo de vlekken niet te verergeren.