Acne littekens

Acne littekens zijn heel vervelend als je gesteld bent op een gladde huid. Veel mensen hebben er last van. Toch weet niet iedereen precies wat het inhoud als je last hebt van acne.

Wat is acne?

De meeste mensen associëren acne met puistjes die je in de pubertijd hebt. Dit klopt echter niet helemaal. Acne komt veel voor op het gezicht en wordt veroorzaakt door ontstoken talgkliertjes. Als je een ontstoken talgkliertje hebt, betekent dat echter niet direct dat je acne gaat krijgen. Acne is namelijk geen ziekte of aandoening, maar puntjes of littekens op de huid.

Ontstaan van acne

Meestal kan je er zelf niet zoveel aan doen als je acne krijgt. Jij controleert immers niet of een talgklier gaat ontsteken of niet. Alle ontstekingen kunnen lijden tot dit soort littekens, maar bij dieper zittende ontstekingen gebeurt dit een stuk sneller. Als je de acne niet snel behandelt, blijft het weefsel beschadigd en kan het later ook niet meer verholpen worden. Wat je wel kan doen om acne-ontstekingen te voorkomen is het niet zelf uitknijpen van puistjes en andere dingen op je huid.

Soorten

Er zijn meerdere soorten acne. De ene is duidelijker te zien dan de ander. De diepte van elk acne-litteken kan variëren, net als de kleur. Toch kunnen we de littekens opdelen in vier groepen.

Icepick

Misschien de meest opvallende van alle soorten acne. Dit zijn meestal de diepste acne-littekens. Deze kunnen in diepere lagen van de huid zitten, waardoor ze een andere kleur krijgen dan de huid eromheen. Deze vorm van acne-littekens zien eruit als rondjes die eindigen in een punt.

Rolling

Deze vorm valt een stuk minder op, omdat de rolling littekens een stuk gloeiender zijn dan andere vormen. Toch vallen ze wel op door mogelijke kleurveranderingen.

Vlekken

Je kan ook een soort vlekken in je huid hebben zitten. Deze beginnen paarsachtig van kleur, maar na een paar maanden kunnen ze lichter worden tot wit.

Behandelingen

Gelukkig kan met de moderne gezondheidszorg iets gedaan worden aan de acne-littekens. Het hangt ervanaf wat voor soort littekens en huidtype je hebt of een specifieke behandeling gaat werken. Daarom bespreekt de huidtherapeut dat allemaal. Allereerst bestaat er een laserbehandeling. Door de laser gaan dan pulsen die er indirect voor zorgen dat er in de huid extra weefsel wordt aangemaakt, zodat de littekens opgevult worden. Ook is er nog de Micro-needling therapie. Met een soort trillende pen wordt het bindweefsel geprikkeld. Het bindweefsel gaat dan stofjes aanmaken die zorgen dat de acne-littekens en gaatjes geleidelijk verdwijnen. Dit is eigenlijk het laatste setje dat de huid nodig heeft om zichzelf te herstellen van acne. Naast deze twee methoden bestaat nog de Peelings-methode. Bij deze behandeling gaan de dode huidschilfers sneller afschilferen. Hierdoor wordt er extra nieuwe huid gemaakt. Dit gebeurt doordat de peelings de dode huidcellen verweken. Als je deze behandeling combineert met de laserbehandeling kan de acne vrijwel helemaal verholpen worden.